Recension av Hans & Greta (Hansel & Gretel: Witch hunters)

Hansel & Gretel: Witch hunters är en bra fantasyfilm. Det var mycket humor,nästan som en actionkomedi.Den handlar om att Hans & Greta har blivit vuxna och jagar häxor. I filmen letar de också efter försvunna barn.Mycket drama,de visade relationer på ett fint sett och en mycket bra berättelse..Jeremy Renner och Gemma Arterton spelar Hans & Greta.Peter Stormare och Famke Janssen är också med och spelar sina roller bra.Filmen är lämplig att ses av personer över 12 år.Den var egentligen lite för kort ,bara 88 minuter lång.Tror att filmen kommer att bli en klassiker . Hoppas filmen får en fortsättning.Mitt betyg är 3.5 på en femgradig skala

Postat av: Sasa

Hej Anders!

Har en nioåring som bönar och ber att att få se filmen. Du skriver att den är ok för en 12-åring. Vad gör den olämplig för yngre barn tycker du?

Min pojk har sett Van Helsing (om du känner till filmen) förra året utan problem och har dessutom sett om den flera ggr. Tror personligen att dagens barn inte chockas på samma sätt som min generation gjordes (jag är 46) på sin tid eftersom det var sparsmakat med den typen av scener. De ser allt möjligt i dag via spel bl a.

Men jag kan ha fel i specifika fall så jag är intresserad av din åsikt.

Mvh / SASA

Svar: För det första så har filmen 15 årsgräns,medan Van Helsing har 11 årsgräns.Med min åsikt att filmen är lämplig att ses av personer över 12 år som menar jag att om en 12årsgräns hade funnits så hade det räckt.Den är ungefär lika våldsam som Van Helsing,men blodigare och lite(men inte mycket) läskigare. Våldsscenerna kommer också oftare jämfört med Van Helsing.Men för vissa nioåringar som är vana med actionfilmer så är det okej att se filmen. Jag tycker att Hansel & Gretel: Witch hunters är ungefär lika barnvänlig eller farlig för barn som Sleepy Hollow(med Johnny Depp) .
Anders Hulthén

2013-03-29 @ 08:57:34